I couldn't wait to arrive in Thessaloniki at noon, since I had to be at the opening of Maria Papacharalambous' exhibition at the Macedonian Museum of Contemporary Art.
Γνώρισα τη Μαρία μαζί με τον σύζυγο της, Αχιλλέα Κεντώνη, στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας το 2003 ως σκηνοθέτες πειραματικών βίντεο. Κρατήσαμε επαφή όλα αυτά τα χρόνια, αν και σπάνια τους έβρισκα στην Κύπρο, στην εστία τους. Γιατί, πρόκειται για δύο εικαστικούς καλλιτέχνες που μοιράζουν κάθε χρόνο τη ζωή τους μεταξύ Ισπανίας, Γαλλίας και Νέας Υόρκης, αφού ζητείται η συμμετοχή τους σε διεθνείς εκθέσεις. Η Μαρία, λόγου χάριν, μόλις επέστρεψε από τη Μπιενάλε του Καΐρου για να τιμηθεί επί ελληνικού εδάφους με την προσωπική της έκθεση που θα διαρκέσει ενάμισι μήνα στο Μακεδονικό Μουσείο.
I met Maria and her husband, Achilleas Kentonis, at the 2003 Drama Short Film Festival, where they participated as experimental video directors.
We kept in touch all these years, even though I rarely encountered them in Cyprus, their headquarters. This is because they are both artists that divide their time each year between Spain, France and New York, given that they are asked to participate in international exhibitions. Maria, for example, just returned to Greece from the Cairo Biennale in order to be awarded for her one-month-and-a-half personal exhibition at the Macedonian Museum.
Μου ζήτησε να συντάξω και να διαβάσω ένα κείμενο μετά μουσικής στα εγκαίνια. Ζήτησα με τη σειρά μου από τον συνθέτη- πιανίστα Γιάννη Κοσμίδη του rock συγκροτήματος Verbal Delirium να με συνοδεύσει τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στην ανάγνωση του κειμένου.She asked me to compose and read a music-accompanied text at the opening. In my turn, I asked composer-pianist Yiannis Kosmidis (of the rock band Verbal Delirium) to accompany me both to Thessaloniki and during the reading of the text.
I preferred to engage in a retrospection about happiness as a concept, beginning from Greek antiquity until today, and especially from Socrates and the Stoics all the way to Epicurus and Sophocles, among others. After all, Papacharalambous' project bears the title Here and Now: Happiness, while my somewhat homage-to-Greece text came in direct contrast – perhaps that's why it was such a huge success – to Yiannis' lushly harmonic, prog-rock English songs.
For as long as the audience watched our little happening, some students from the School of Fine Arts painted the back of our artist-hostess. It was another happening in this musical-artistic celebration.
No comments:
Post a Comment